Rechtszaak MAG/KNMV vs. gemeente Lingerwaard om afsluiting Lekdijk motorrijders.

Op 3 december 2019 stonden de MAG en de KNMV voor de rechtbank in Utrecht tegenover de Gemeente Lopik. Die gemeente heeft vorig jaar van 1 maart tot 1 november 2018 in de weekenden een stuk van de Lekdijk afgesloten voor motorrijders, waardoor motoren feitelijk de hele zomer niet op de dijk mochten rijden. Dit nadat uit een enquete bleek dat 80% van de omwonenden voor een dergelijk verbod was. Echter, De bestuursrechter in Arnhem besloot in maart dat een soortgelijk weekendverbod voor motoren op de dijken in de Lingewaard niet rechtsgeldig was en dat werd daarop ingetrokken. Hierdoor zien KNMV en MAG nu kansen om het Zomerverbod verderop aan de Lek ook van tafel te krijgen. 

Net als in Lingewaard vinden KNMV en MAG dat de gemeente niet voldoende onderzoek naar de feiten heeft gedaan, waardoor beslissingen niet goed onderbouwd kunnen worden. Zo moest ook Lopik erkennen dat bij een verkeerstelling er wel motoren waren geteld, maar geen andere verkeersdeelnemers. Het verbod had het sowieso al lastig; niet alleen werden de verbodsborden meerdere malen door onbekenden verwijderd, maar daarnaast gaf de politie aan dat de handhaving ervan geen prioriteit had. Wel liet een wethouder in het AD weten dat volgens hem het Lopikse verbod beter onderbouwd was dan dat van Lingewaard. Er werd dan ook aangegeven dat de motorrijders met flink snelheidsverschil langs andere weggebruikers reden, maar desgevraagd was bewijs hiervoor niet aanwezig. 

De rechters doen voor 14 januari 2019 uitspraak. 

Bron Nieuwsmotor.nl

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Nieuwe website “Testmotor.nl”

Testmotor.nl heeft haar website volledig vernieuwd. Het is een overzichtelijke site met testen van zowel motoren als banden geworden. Nu is het wachten op de test van alle nieuwe modellen die in 2019 worden uitgebracht.

Je kunt in de zoekmachine ook op zoek gaan naar de test van jou eigen motor of banden die je geschikt lijken voor je motor.

Testmotor.nl

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Nieuwe brandstof sticker op benzinepomp en motor

Na paniekerige berichten over nieuwe stickers voor benzinepompen en motorfietsen, is het stof na het eerste nieuws nu wat gaan liggen. Daarbij lijkt de doelstelling van de EU wat weggezakt, maar die is juist om voor heel Europa één systeem te gaan gebruiken, nu kom je er vaak moeilijk uit bij een buitenlandse benzinepomp. Zoals altijd zorgt een dergelijke “harmonisatie” ervoor dat (bijna) iedereen aan iets nieuws moet wennen om zo tot één systeem te komen; als er niks zou moet veranderen was een centrale regel immers niet nodig. Denk maar aan de invoering van de Euro; die betekende dat eerst iedereen aan iets nieuws moest wennen, om daarna allemaal hetzelfde systeem te kunnen gebruiken. Tijd om de balans op te maken en te zien wat er nu voor motorrijders echt gaat veranderen:

Zowel op tankstations als op nieuwe motorvoertuigen moeten vanaf nu (kleine) stickers worden aangebracht. Op het pompstation moet de sticker aangeven welke soort brandstof wordt verkocht, op het motorvoertuig welke soorten brandstof het aankan om te rijden. Op de tank van nieuwe motoren moeten daarom vanaf nu ook stickers worden aangebracht, die eruit zien zoals hieronder op de foto te zien.

Benzinestickers E5 E10 motorfiets

Als letters en vormen hiervoor zijn gekozen: E voor benzine in een rondje, B voor diesel in een vierkantje. Na die letter volgt een cijfers dat aangeeft hoe groot het percentage biobrandstof is. Oftewel: E5 is benzine met 5% biogehalte. Dat biogehalte scheelt per land, vandaar dus dat er verschillende cijfers na de E kunnen komen.

Op een motorfiets zal in veel gevallen op de tank een sticker zitten met E5 èn E10, omdat moderne motorfietsen deze twee meestgebruikte versies (met 5% en 10% biobestanddeel) prima aankunnen.

Voorlopig is er weinig aan de hand. Bovenop de groene tankpistolen voor benzine (in Nederland zijn die nou eenmaal groen) komen kleine stickers met E5 (in Nederland hebben we nou eenmaal 5% biotoevoeging in de benzine).

In speciale producten (bijvoorbeeld Shell V-Power is rood) en in andere landen wordt die groene kleur voor de pompslang niet altijd gebruikt en kan diezelfde vierkante “E+cijfer” sticker op een blauwe, gele op pimpelpaarse benzinepomp zitten. Dan is het handig als je door die E5, E10 of E8 sticker weet dat dit de benzine is die jouw motorfiets aankan, omdat die correspondeert met de E5 – E10 sticker op jouw tank. Handig toch?

Totaal los van deze discussie staan plannen om in Nederland van E5 naar E10 te gaan, oftewel, om het percentage biomateriaal in benzine te verhogen. Als dit ooit zou gebeuren, zou dit alleen betekenen dat er E10 in plaats van E5 op de stickers op de pomp komt.
Geen paniek: voorlopig blijven de tankpistolen voor benzine gewoon groen en die van diesel gewoon zwart. Er is in Nederland gekozen voor een ingroeimodel, waardoor we eerst kunnen wennen aan de nieuwe benamingen en voorlopig dus beide namen worden aangehouden. Dit betekent dus wel dat OP DEN DUUR er één systeem zal komen, dat is immers nog steeds de basisgedachte achter harmonisatie.

Bron “Nieuwsmotor.nl”

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Uitlaat bochten poetsen

De uitlaatbochten van mijn R1200R worden direct na blauw na het starten van mijn motor. Dit is een kwaal van de BMW en daar moet je maar mee leven.

Uitlaat bochten voor het poetsen.

Op de diverse forums worden er poets wonder middelen aangeprezen die ook nog eens aardig in de prijzen lopen.
Het middel is meestal kwaadaardiger dan de kwaal.

Goedkoop en snel is de oplossing uit oma’s tijd. Goedkoop poetsmiddel en aluminium folie. Dit kan op chroom en roestvaststaal zonder krassen achter te laten. Na een paar minuten poetsen blinken de bochten weer als nieuw.

Het enige nadeel is, dat het glimmen alleen in de garage is, zodra ik ga rijden lopen de uitlaat bochten letterlijk en figuurlijk blauw aan.

Tijdens het poetsen

Na de poetsbeurt

Maar het moet gezegd worden, het resultaat na even poetsen is geweldig. De motor glimt mooi in de garage.

 

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Eerste ervaring met de BMW R 1200 R

De eerste ervaring met de BMW R 1200 R zijn positief. De zit is prima en hij stuurt als een draad. Licht en goed te controleren in de bochten. Ook met duo passagier. Een van de mooiste plaatsen om je motor uit te proberen is natuurlijk in Zuid-Limburg. Vanuit hier zijn de Eiffel en Belgische Ardennen dichtbij.

Ik heb dus hier een weekje vakantie genoten en de motor goed aan de tand kunnen voelen. Een eerste tocht door het Mergelland en tochten door de Eiffel en de Ardennen. Het resultaat is voor mij zeer bevredigend.

Zijn er ook nadelen? Het antwoordt moet hierop ja zijn. De benzine meter werkte niet goed, die gaf aan dat ik nog ruim 140 kilometer kon rijden, maar de tank was leeg en ik kwam vlakbij een pomp station stil te staan. Dit euvel is onder garantie gerepareerd, een nieuwe sensor in de tank.

Een tweede nadeel is de standaard gemonteerde ruit. Die is te lang of te kort, net hoe je het bekijken wilt. Bij snelheden boven de 100 kilometer is de turbulentie irritant. Ook de duo passagier heeft hier last van.

Voorlopige oplossing, het ruitje gedemonteerd en dit bevalt een stuk beter.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze motor en zal er zeker nog een hoop plezier mee beleven.

 

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

TT Assen.

Zaterdag,

De training en de kwalificaties. Een mooie dag om op de motor richting circuit te gaan samen met mijn zoon. Geparkeerd op het junior circuit. Een van de mooiste plekjes op het talud is bij de Strubbenbocht en de Veerslang.

De kwalificaties waren tot de laatste ronden extreem spannend. Samen met het mooie weer een geweldige dag.

De verkeersstroom na afloop van de dag was goed gereld met verkeersregelaars die de hele dag maar mooi als vrijwilliger voor ons in de warmte hebben gestaan. Top.

 

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Shoei Personal Fitting dagen

shoei-logo-1024x462-bc.jpg

Op 22, 23 en 24 maart werd het gepatenteerde Personal Fitting System geïntroduceerd bij Motorplaza Heerenveen. Gedurende deze dagen kwam er een specialist van Shoei langs om bij klanten de perfecte helm aan te meten. Het PFS is een systeem dat draait om de personalisatie van uw helm, zodat deze perfect aansluit op uw hoofd. De specialist zorgde ervoor dat de personalisatie volgens hoge standaard verliep en dat de klant en de helm gedurende het gehele proces de beste behandeling kregen.

De personalisatie bestond uit een uitgebreide meting van het hoofd, waarna een specialist van Shoei de helm passend maakte op het hoofd van de motorrijder door aanpassingen te maken aan de binnenvoering. Ook kreeg de motorrijder van zijn of haar meetresultaten een uitdraai mee.
Lees verder

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Blog is weer online

Door het herschrijven van mijn website is het blog een tijdje niet bereikbaar geweest.

De oude website blijft gewoon online tot de nieuwe gereed is. Daarna wordt deze verwijderd en ga ik de nieuwe site migreren.

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen