Onderhoud BMW R1200R

Voorwoord.

Het onderhoud van deze BMW ga ik ook zoveel als het binnen mijn mogelijkheden ligt zelf doen. Het eerste half jaar zal dit niet veel meer zijn dan kleine aanpassingen. Als er iets niet in orde is gaat hij naar de dealer vanwege de garantie periode. Na de garantie periode wordt het onderhoud door mijzelf uitgevoerd.

Standaard zitten er bij de aankoop van mijn motor nieuwe Metzeler Roadtec Z8 Interact banden onder. Ik ga wel ervaren hoe deze mij bevallen, maar voor mijn eerste gevoel had ik er liever Michelin Pilot road banden onder gehad. Ik zal op het blog mijn ervaringen met deze band delen.

Cosmetisch onderhoud uitlaat.

IMG_0590
IMG_0591

Zoals ik eerder al een bericht op mijn motorblog geplaatst heb, is het niet zo heel moeilijk om verweerd rvs of chroom weer in top conditie te brengen. Je hebt daar geen dure middelen zoals blauwsteen of iets dergelijks voor nodig.

Eenvoudig aluminium folie en een poetsmiddel is al voldoende om je chroom te laten blinken en de blauwe, bruine aanslag en beginnende roest te verwijderen.

Nu is zijn mijn uitlaat en de bochten van mijn R1200R in prima conditie, zeker voor een BMW. Toch zijn er plaatsen waar ik met de reguliere poetsbeurten niet bij kan komen. Dus is de winter periode bij uitstek een mooie gelegenheid om de uitlaat en de bochten te demonteren.

Dit is ook een goed moment om het geheel te inspecteren op eventuele schade.

Tot mijn verbazing leek het erop dat er geen pakkingen tussen het motorblok en de uitlaatbochten. Dit zou volgens het onderhoud en reparatie boek van BMW wel zo moeten zijn. Na een goede inspectie bleken de pakkingen zo strak in de flens te zitten dat ik ze in eerste instantie niet opmerkte.

De uitlaat en de uitlaatbochten liggen nu op de werkbank en zijn ontdaan van allerlei klemmen. Hier zit het meeste vuil tussen, doordat er vet gebruikt wordt voor de montage is dit een taai laagje vuil geworden. Ik denk dat er koper vet of keramisch vet gebruikt is. Maakt niet zoveel uit, het moet verwijderd en schoongemaakt worden voordat ik alles weer ga monteren.

Inmiddels de pakkingen gevonden. Deze dunne metalen (ik zocht natuurlijk naar leerachtige) pakkingen zaten nog op de in de flens van de uitlaatpoort en waren nauwelijks te zien. Even met je nagels langs de rand van de uitlaatpoort en je kunt ze los trekken.

Nieuwe pakkingen gekocht bij de dealer voor een BMW prijsje, €9.- per stuk, wel inclusief de btw.

uitlaat

Cockpitruit vervangen.

Er zijn voor de R1200R verschillende opties ten aanzien van de cockpit. Er zijn twee maten ruiten op beschikbaar. Je kan er ook voor kiezen om zonder ruit te rijden. Bij aanschaf van mijn motor zat de grootste (35 cm hoog) ruit op de cockpit. Deze ruit staat opties niet echt raar en in eerste instantie kan ik daar goed mee leven.

Na een paar ritten blijkt echter als de snelheid boven de 100 km. komt, dat de turbulentie op mijn helm aanzienlijk is. En zoal iedereen wel zal weten is dit niet prettig. Nu is het natuurlijk wel mogelijk om zo’n verstelbaar opzetstukje op de ruit te zetten, maar dat vind ik helemaal geen potje. Dat is voor mij dus geen optie. Ik besluit om de ruit van de motor te halen. Dit is een juiste beslissing, de turbulentie is nu verdwenen. De keuze is voor mij nu, of de sport ruit of geen ruit.

04

Een nieuwe ruit met beugel is nogal aan de prijs (BMW prijs). Op marktplaats worden ze ook wel aangeboden, maar dan nog zijn ze redelijk aan de prijs. Totdat ik bij een dealer een nieuwe ruit op de kop kan tikken voor de halve prijs. Deze ruit is direct bij aankoop schijnbaar vervangen en word als zodanig tweedehands verkocht. Een mazzeltje voor mij dus.

Eerlijk is eerlijk, zonder ruit is erg geen turbulentie. Ook met de sportruit is er een vorm van turbulentie, maar dan moet je wel de maximale snelheid redelijk overschrijden. Daar kan ik wel mee leven.

Deze ruit staat mooi op de motor en ik laat hem dus zitten. Voorlopig laat ik het bij deze aanpassingen en kijk ik het volgende seizoen wat ik eventueel verder wil aanpassen.

Spiegels.

05

De spiegels die standaard op mijn R1200R zitten zijn de spuug lelijke ronde BMW spiegels. Ik zou daar nog wel even mee kunnen leven, waren het niet dat ze boven de 110 km. beginnen te trillen en dat begint mij al snel te irriteren.

Gelukkig ben ik nog in het bezit van een paar moderne Viper spiegels en die staan wel strak op de motor. En niet onbelangrijk ze trillen niet bij hogere snelheden. Dus een kleine aanpassing waar ik zeer tevreden over ben

De originele spiegels waren al snel verkocht via marktplaats.

Benzine censor

Wat mooi dat er garantie bestaat. Het zou je maar gebeuren. Je gaat vol trots met je vrouw een eerste tochtje maken op je nieuwe motor. Dan na een kilometer of tien begint de motor wat te stotteren. Je vrouw foeteren dat je normaal moet rijden en niet zo stotend.

Jij bent je van geen kwaad bewust en heb geen idee hoe dit kan, gevoelig op de koppeling misschien. Maar na een paar keer en een tiental kilometers verder valt alles stil. Geen enkel leven meer in je motor. Bij controle bleek de benzine tank leeg te zijn, dit is zeer beschamend. Gelukkig een paar honderd meter voor een benzine pomp.

Ken dit rijmpje? Andere motor kopen kun je er naast gaan lopen.

Mij overkwam dat dus. Mijn fout? Misschien, maar volgens mijn dashboard kon in nog meer dan 150 kilometer rijden. Dus zeg het maar. Controle is beter dan vertrouwen in dit geval.

Na contact te hebben gehad met de dealer blijkt dus dat er met dit model van de BMW R1200R regelmatig problemen zijn met de benzine censor. Het valt onder de garantie en er wordt een nieuwe censor in de tank geplaatst.

Je voelt je wel lullig als het je overkomt, maar dat gaat wel weer over. De nieuwe censor werkt naar behoren, maar toch hou ik sinds dit voorval ook het aantal gereden kilometers in de gaten. Je weet maar nooit.

Dit is dus de eerste reparatie aan mijn motor en die was voor de dealer.