Onderhoud BMW R1200RT

Voorwoord onderhoud aan mijn BMW R 1200 RT.

Het onderhoud van onze BMW ga ik ook zoveel als het binnen mijn mogelijkheden ligt zelf doen. Het eerste half jaar zal dit niet veel meer zijn dan kleine aanpassingen. Als er iets niet in orde is gaat hij naar de dealer vanwege de garantie periode. Na de garantie periode wordt het onderhoud door mijzelf uitgevoerd.


Trillende spiegels.

Rubbers spiegels

Een probleempje wat ik al een tijdje had met mijn RT is het trillen van de buitenspiegel tijdens het optrekken in lage versnellingen. Dit ervaar ik als heel vervelend. Het komt regelmatig voor volgens de forums en het is eenvoudig op te lossen.

Ik ontdekte dat de linker spiegel meer speling had dan de rechter spiegel. Nadat ik zelf al verschillende dingen had geprobeerd, tweezijdig tape, extra ringetjes tussen de pennetjes waar de rubbers op komen enz., was de oplossing eigenlijk simpel en voor de hand liggend.

Het vervangen van de spiegel rubbers! (bij de pijlen op de foto)

Om de rubber zonder moeite in de uitsparingen te drukken is het handig om de uitsparingen even met zuurvrije vaseline in te smeren.

De oplossingen die ik in eerste instantie zelf had bedacht werkten maar gedeeltelijk en tijdelijk. Met de nieuwe rubber is het helemaal opgelost. Dit klusje is eenvoudig zelf uit te voeren en het resultaat is perfect.

Terug naar het begin van deze pagina


Tweede aanpassing.

Na het rijden van een paar duizend kilometer op onze BMW is het mij pijnlijk duidelijk dat de BMW iets te hoog is. Ik kan niet op ongelijke wegen met mijn voeten plat op de grond komen. Dit is lastig, vooral als de motor naar voor of achter geduwd moet worden. Naar voren is op te lossen door te rijden, maar naar achteren is lastiger.

Motorhuis Langezwaag, de paarse Hyperpro vering gereed voor installatie.

Het zadel staat in de laagste stand. Nu zijn er ook zadels te koop die lager zijn, maar daar is zeker tweede hands moeilijk aan te komen. Voor de duo passagier is er al helemaal niets te krijgen. Nieuwe verlaagde zadels zijn behoorlijk aan de prijs, dus wat te doen.

Wat ook een mogelijkheid is om iets te doen met de vering! Daar mijn motor uitgerust is met ESA (“Electronic Suspension Adjustment”) is het geen optie om zelf de vering de motor te verlagen. Dit is werk voor een specialist.

De oude vering van mijn BMW

Dus ben ik gaan onderzoeken en navragen bij verschillende motorzaken wat de mogelijkheden zijn om de motor te verlagen met de vering. Dit bracht mij al snel bij HYPERPRO in Werkendam. Na enig mail verkeer werd ik in contact gebracht met een dealer in Langezwaag, Friesland. De offerte die ik kreeg was de helft goedkoper dan de aanschaf van nieuwe zadels.

Het eerste gesprek met Mikis van “Motorhuis Langezwaag” gaf mij direct een vertrouwt gevoel. De sfeer is er ontspannen en gastvrij. Je bent er overal welkom, je mag in de werkplaats kijken en de koffie staat natuurlijk altijd klaar.

Na het eerste gesprek is er een afspraak gemaakt en de vering van de BMW is vervagen. Nu komt het spannendste gedeelte. Is de verlaging voldoende, twee en een halve centimeter lijkt niet veel namelijk. Wel het is een wereld van verschil. De motor is voor mij in zijn geheel veel handelbaarder. Het rijgedrag is enorm verbeterd. Het zweverige gevoel in de bochten is totaal verdwenen. Het stuurt nu super strak. Op klinkerwegen is het stuiteren sterk verminderd. Kortom nieuwe vering of beter afstellen van de vering was zeker niet overbodig.

Terug naar het begin van deze pagina


Eerste aanpassingen.

Installatie navigatie.

Navigatie en usb lader installeren.

Via marktplaats een beugel aangeschaft voor mijn Garmin Zummo 550. Deze past mooi op het dashboard van de motor. Bij de dealer een stekker gehaald die speciaal voor het canbus systeem van de BMW is. Hieraan de voeding van de Garmin gesoldeerd en aangesloten op de BMW. De stekker ligt mooi binnen bereik onder het balhoofd.

Het onderdeel nummer van de contra-stekker voor als je het netjes wilt doen is; 83300413585.
Deze heeft zowel nummers op de bedrading staan alsook *in* de connector zelf, bij de pennen;

Het aansluit schema om je navigatie kabeltje te solderen is als volgt;
▷ Pen 1 = Massa
▷  Pen 2 = Gala signaal (niet gebruiken is voor data)
▷Pen 3 = Geschakeld 12 volt

Contact aan en alles werkt naar tevredenheid. Na het uitschakelen van het contact blijft de navigatie nog dertig seconden aan staan alvorens het canbus systeem deze uitschakelt. De navigatie geeft dan de keuze om op de batterijvoeding verder te gaan of alles uit te schakelen. Ideaal als je voor een brug staat of iets dergelijks.

Installatie navigatie update.

Na een tijd gereden te hebben met de navigatie boven het midden van het dashboard, ben ik er niet tevreden met deze modulatie. De Garmin trilt nogal bij het optrekken en voor mijn gevoel zit hij bij bochten in mijn gezichtsveld.

Na enig denkwerk heb ik de navigatie links op het gaas voor een eventuele spieker geplaatst. Hij zit nu niet meer zo opzichtig midden in mijn gezichtsveld.

De bevestiging was nogal een dingetje. De originele beugels van de Garmin zitten achter het gaas op het frame gemonteerd. De mount voor de Garmin zit nu tegen het gaas aan en door het gaas te doorboren is het geheel stevig en trillingvrij gemonteerd.

Het is nu meer één geheel met de kuip en er zitten geen beugels meer in het zicht. Deze bevestiging stemt mij zeer tevreden en de Garmin is niet meer zo aanwezig.

Installatie usb oplaadpoort.

Om het niet onnodig ingewikkeld te maken heb ik besloten om een enkele usb poort te installeren. En om zeker te zijn dat deze wordt uitgeschakeld als de motor wordt afgezet heb ik hem buiten het canbus systeem om geïnstalleerd.

Dit kan snel en eenvoudig door de usb poort aan te sluiten op de stadslichten. De stadslichten zijn niet opgenomen in het computer systeem van de motor. Zou je de usb port installeren via je dimlicht krijg je tijdens het opladen van bij voorbeeld je telefoon de melding op je display dat je dimlicht stuk is. Bij het stadslicht is dit niet het geval, vandaar dus.

Het is een eenvoudige klus die tijdens lange reizen veel voordeel oplevert, je kunt tijdens het rijden je camera, telefoon enz. opladen. Als het contact van de motor uit staat schakelt de usb poort ook uit, anders dan de navigatie die pas uit gaat als hij volledig is opgeladen. Hier zorgt het canbus systeem voor.

Terug naar het begin van deze pagina