Motor reizen 2017

Inhoud deze pagina.


Brabantse Wal

De voorbereiding.

Wat als je samen op de motor op vakantie wilt en niet in een hotel of huisje. Alleen kamperen is niet zo`n probleem. Dan past alles wel op de motor, maar hoe moet je alles meenemen als je samen wilt kamperen.

De enigste manier om hier achter te komen is gewoon doen. Al snel kwam ik erachter dat de top koffer te klein is en je in een rol tas meer spullen mee kunt nemen.

We hebben samen ook een iets grotere tent, twee slaapzakken enz. Na een paar keer op en afladen van de bagage zat alles op de motor en konden we gaan.

We besluiten een week in Nederland te gaan kamperen en wel op een camping in Hoogerheide op de Brabantse wal. Voor de zekerheid hebben we anders dan we gewend zijn hebben we gereserveerd voor een kleine week en dit was maar goed ook, de camping was vol toen wij aankwamen.


Westwald.

De voorbereiding.

Er is eigenlijk geen echte voorbereiding, we gaan gewoon en zien wel wat er van komt. Vier dagen sturen en overnachten op een motorcamping in het Westwald inclusief ontbijt. Dus alleen de tent, slaapmat, slaapzak en wat persoonlijke uitrusting mee. We zien wel waar we eten.

We gaan naar “Boele’s Place” kamperen inclusief ontbijt en koffie staat altijd klaar zoveel als je maar wilt. Meer hebben we niet nodig. Als het ons niet bevalt rijden we verder, zo eenvoudig is het eigenlijk. De reviews van de camping zijn goed, dus zal het allemaal wel goed komen.


“Boeles Place”.

Na mijn slechte ervaring vorig jaar met hotel Görres in het dorpje Wachtenberg in de Eifel ben ik toch wat sceptisch over wat ons te wachten staat in Heiborn.

Wel, het is in één woord super, een echte no nonsens sfeer met een gastvrijheid die je het gevoel geeft dat men alleen voor jou aan het werk is. Zo zou elk hotel moeten zijn. Wij hebben onze tent mee en ga die eerst maar eens opzetten, dan praten we wel verder is het devies. Nadat we geïnstalleerd zijn krijgen we een welkomst drankje en een korte rondleiding. De enige huisregel is “Er wordt niet gezeurd”.

Voor de kampeerders zijn er toiletten en douches, met schone handdoeken en washandjes in het rek. Er staat de gehele dag gratis koffie en thee gereed, het bier dat geschonken word komt uit de plaatselijke brouwerij (Hachenburger) en is zelfs voor een niet bierdrinker zoals ikzelf goed in te nemen. Een lekker zacht biertje dat volgens kenners te vergelijken is met Jupiler.


Het ontbijt en de warme maaltijden zijn super, je kan net zoveel eten als je wilt. Wil je drie stukken vlees, geen probleem er is ruim voldoende. De smaak is ook dik in orde, je merkt dat er veel tijd en aandacht aan de maaltijden besteed wordt. Echt uitmuntend. Wij hebben ook mee gedaan met de B.B.Q. die elke zaterdagavond georganiseerd wordt en die was ook formidabel. Er was echt meer vlees dan we met z’n allen op konden. Ik heb mensen gezien die tot de pijngrens aan het eten waren en er was nog voldoende over.Al met al een aanrader om hier of in de hotel accommodatie of op de camping te verblijven. De sfeer is goed en wat voor ons motorrijders niet onbelangrijk is, de omgeving is prachtig om te rijden. Je zit zo in de Eifel, langs de Moezel, het Rijnland enz.Terug naar het begin van deze pagina.


“Bolsward – Heimborg 444 km.

Rustplaats in de buurt van Meppen.

Motor beladen en 09:00 uur verzamelen voor het vertrek. Het beloofd goed weer te worden en we hebben een strijdplan. Anders dan de Tomtom en de Garmin aangeven gaan we niet via Oberhausen, maar via Meppen. J.G. heeft de route in zijn Tomtom, eerst vol tanken en dan over de grote weg naar Duitsland.

We hebben vooraf al besloten om in de buurt van Emmen (A37) de grens naar Duitsland over te gaan richting Meppen en dan de A31 te volgen richting het zuiden. Na een paar uur op de grote weg te hebben gereden vinden we het welletjes en besluiten om het laatste stuk binnendoor te gaan. Met de Garmin en de Tomtom moet dit geen probleem opleveren. (dachten wij).

J.G. toetst een spannende route in op zijn Tomtom. Dit kan in verschillende gradaties blijkt later. Het ging eerst goed, we lijken vrijwel de gehele route via de provinciale wegen te rijden en dat is gezien de afstand die we nog moeten afleggen een prima alternatief.

Kampeerveld Boelens place.

Edoch, de Tomtom denkt er al snel anders over en vindt dat spannende routes ook spannend moeten zijn. Zo raken we al snel verstrikt in smalle slingerende wegen door de heuvels die met de kilometer smaller worden, minder verhard, tot aan grind aan toe. Met de zware bepakte motoren is dit bepaapld niet de ideaalste route.

We besluiten om de route op te schalen naar een iets minder spannende route. Nu is het genieten en rijden we over beter verharde wegen, waar we ook sneller op kunnen en mogen rijden. Een goede les voor de rest van het motor weekend.

We rijden op dit spannende route niveau naar Heiborn en arriveren ruim op tijd voor het eten bij Boelens Place. We worden hartelijk ontvangen en door verwezen naar de koffie, waarna we de tenten kunnen opzetten op het daarvoor bestemde veld. We zijn niet de eerste, maar ook zeker niet de laatste die hier onze tent opzetten vandaag.

De sfeer is prima en we komen uit ter aard snel in gesprek met de andere motor rijders. Het gaat natuurlijk over wat de beste motor is (Dat is natuurlijk ieder zijn eigen motor), snelheid, bochten enz. Ook hier worden de verhalen beter na één of twee biertjes.

Tussen dit geweld door plannen we een route voor de volgende dag en gaan na een gezellige avond onze tent opzoeken voor een verdiende goede nachtrust.

Terug naar het begin van deze pagina.


Rond de Loreley 234 km.

Na de nodige koffie en een super ontbijt maken we ons gereed voor een tocht door het Rijnland-Palts. We laten het plan van vandaag volledig over aan de Tomtom van J.G. Het gebied heeft voldoende mogelijkheden en één van de doelen is de “Loreley”.

Zoals bij elk goed plan zitten er voor ons ook vandaag wat kleine verrassingen c.q. uitdagingen in de route die we bedacht hadden. Maar goed dat is voor later. We gaan eerst maar eens opzoek naar wat brandstof en daarna met goede zin en moed op pad.

Als eerste staat het stadje Herborn op onze route ingepland. Dit is een stadje met een oud historisch centrum gelegen aan het riviertje de “Dill”. We kunnen niet met de motor het oude centrum in, dus dit wordt een culturele wandeling. Het is gezellig druk en wij zijn blijkbaar de jongste toeristen hier.
Er worden met enige regelmaat bussen vol met oude mensen gelost om hier achter gidsen met vlaggentjes het stadje te verkennen en de vele souvenirs winkeltjes te bevolken.

Uitzicht in de buurt van de “Loreley”.

Na het bezoek aan dit historische centrum voorzien we onszelf van een bakje koffie en zoeken de motoren weer op om naar het hoof doel van deze tocht te rijden. De “Loreley”. Het weer is goed en de wegen zijn mooi om te rijden. Het landschap is glooiend en afwisselend. Hoe dichter je de Rijn nadert, des te steiler en hoger worden de heuvels. Wat dus meer bochten en leuker rijden met zich mee brengt.

Als we de “Loreley” naderen wordt het opvallend druk. Er is hier extreem veel volk op de been. Het is wel een bezienswaardige plek, maar nu ook weer niet zo dat het hele volksstammen trekt op een losse vrijdag zou je denken. We komen er al snel achter dat onze missie niet gaat slagen. Er is een groot popconcert dat de gehele dat in beslag neemt en we rijden langs de honderden geparkeerd auto`s en tenten tot we niet mee verder kunnen. Geen “Lorley” voor ons vandaag. Over op plan B.

Mooi uitzicht vanaf het terras.

We rijden een stukje terug en gaan richting de Rijn die we oversteken en gebruiken langs de rivier in een leuk restaurantje de luns. Plan B is om hier ergens de heuvels in te rijden. Er zijn hier een paar weggentjes die je als motorrijder een keer gereden moet hebben. Ik ben er met de fiets al eens geweest opzoek naar een camping. Ook dit plan wordt getorpedeerd. Deze bij motorrijders in trek zijnde wegen zijn afgesloten voor alle verkeer vanaf vrijdag morgen tot maandag morgen. Dit zal van wegen de overlast zijn nemen we maar aan. Jammer, maar we zien dit steeds vaker gebeuren, ook in Nederland.

Plan C is dus rustig verder toeren en zo langzamerhand weer terug naar Boelens Place voor een kop koffie en een welverdiend biertje. We laten ons het overvloedige avond eten ook goed smaken en onze dagsluiting wordt weer opgeleukt met stevige motor verhalen. Morgen gaan we weer voor een nieuw plan.

Terug naar het begin van deze pagina.


Westwald – Eifel 237 km.

Uitzicht op de Rijn.

De route van vandaag hebben we gedownload en ziet er tijdens de voorbereiding goed uit. Redelijk bochtig en een afstand die voor ons beiden voldoende is. Ook vandaag doen we ons tegoed aan een stevig ontbijt. Het is wel prettig dat alles gereed staat en je zelf niets hoeft te doen. Mijn Garmin en de Tomtom van J.G. zijn het niet altijd eens over de te volgen route. Dit is ons al meer overkomen, dat ondanks we dezelfde route ingeladen hebben de beide systemen er anders op reageren. Geen punt we volgen de Tomtom.

Veerboot over de Rijn.

We dwalen mooi richting de Rijn, die we met één van de vele veerpondjes oversteken naar de zuidelijke oever. We proberen zo goed als het gaat de route te volgen, maar ook vandaag zijn er een paar wegen voor motor rijders afgesloten. Het stukje tussen de Rijn en de Moezel is wel het mooiste van vandaag, veel mooie haarspeld bochten en klimmetjes. Helaas komt hier een abrupt einde aan als we bij de Moezel aankomen.

We volgen de route en rijden aan de west zijde van de Moezel het gebied van de Eiffel in. Dit is een oud vulkanisch gebied en de route voert ons weer naar het noorden. De wegen zijn hier recht en golven door het terrein. Wij hadden ons er meer van voorgesteld, maar helaas het kan niet altijd feest zijn. We rijden richting Koblenz en besluiten om maar eens wat cultuur te gaan snuiven.

Keizer Wilhem

Scheepwerf langs de Moezel

Scheepvaart op de Rijn

We bezoeken één van de uitbaters voor een bak koffie bij het monument van Keizer Wilhelm. De motor parkeren is in Koblenz gratis in tegenstelling tot de auto. Er zijn speciale motor parkeervakken gemaakt. Keurig geregeld dus.

Wij gaan weer verder en steken de Rijn weer over naar de noord zijde. De tocht gaat nu via binnenwegen terug naar onze uitval basis “Boeles Place”. Er wacht ons hier nog een super goed georganiseerde B.B.Q.

Er is vlees in overvloed en je mag pakken wat je maar wilt. Wij hebben hier een geweldig mooi lang weekend gehad met een uitmuntende gastvrijheid. Het is een aanrader om hier nog eens een keer naar toe te gaan. De omgeving mooi en uit ter mate geschikt om met de motor te toeren. Wij komen hier beslist nog een keer terug om dan meer de oost kant van dit gebied te verkennen, zeg maar richting Konings Winter.

Terug naar het begin van deze pagina.


Heimborg – Bolsward 420 km.

Na de gezellige avond gisteren en wederom een goed ontbijt is het tijd om de spullen in te pakken en ons voor te bereiden op de terug reis. Niet voor we eerst nog een bak koffie nemen en een soort van plan gemaakt hebben. Het afscheid is hartelijk.

We gaan eerst via de provinciale wegen naar Düsseldorf en dan over de autobaan naar de grens bij Venlo. Vanaf hier rechtstreeks naar huis. Er valt niet meer over te vertellen, het is gewoon een dag door sturen. Het weer is goed en dat maakt het een stuk vriendelijker om te rijden.

Mooie korte vakantie en ik zal hier zeker nog een keer terug komen.

Terug naar het begin van deze pagina.


Ardennen, België – Luxemburg.

De voorbereiding.

Motor vakantie in het voorjaar.

Een georganiseerd is ons het vorige jaar niet helemaal goed bevallen. Dit heeft deels te maken met de te grote dag afstanden van tegen de driehonderd kilometer. Maar wat ons het meeste is tegen gevallen was het extreem slechte eten in het hotel waar we verbleven. Of dit normaal is voor het hotel of om de prijs van de reis te drukken mag ieder voor zich bepalen, maar het is voor ons de reden om niet meer georganiseerd op reis te gaan.

De groep waar we mee op pad waren was overigens goed en gezellig.

We hebben nu een huisje gehuurd op een vakantie park in België, nabij het plaatsje Wibrim. We betalen voor een midweek nu minder dan de helft voor wat je anders in een hotel zou moeten betalen. Wel moet je nu zelf voor je eten zorgen, maar dat vinden wij geen probleem.

We hebben voor een huisje gekozen, omdat het in het voorjaar vaak nog te koud is om te gaan kamperen. Kamperen heeft bij ons wel de voorkeur.

Omdat we iedere dag wel willen rijden hebben we van te voren routes in de omgeving gedownload voor onze Zummo navigatie. Omdat het dorpje waar we zitten tegen de Duitse en de Luxemburgse grens aan ligt hebben we route door de Belgische Ardennen, een route door Duitsland en een route door Luxemburg.

De routes zijn zo rond de tweehonderd kilometer en gezien onze ervaring is dat meer dan voldoende om een dag mooi motor te rijden door de Eifel en de Ardennen.

Terug naar het begin van deze pagina.


Bolsward – Houffalize 420 km.

Maandag 08 mei vertrekken we uit Bolsward voor de midweek vakantie naar (Houffalize) Wibrin. Het is droog, maar nog niet erg warm. Om dat het ongeveer ruim vierhonderd kilometer rijden is gaan we over de grote weg. Het adres staat in de Garmin en de routes die we in België, Luxemburg en Duitsland willen gaan rijden heb ik gedownload en staan ook in de Garmin.

We hebben voldoende plannen voor de aankomende dagen, dus kom maar op met die routes. Onderweg doen we eerst vanwege de kou ( Eerst 12°C en later nabij Luik 6 °C) een extra warmte shirt onder ons motorpak aan en dat maakt het een stuk aangenamer.

Brug over de Maas in Luik.

Via de A7 gaan we via de N354 van Sneek naar de A6 bij Oosterzee. Vanaf hier gaan we richting Kampen, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Venlo, Maastricht en zo door naar Luik. We hadden thuis al gezien dat vrachtwagens en auto’s met caravans om Luik heen geleid worden. Je moet dan de borden Luxemburg volgen. Dat was dan dus ook ons plan.

Edoch, we verkijken ons op de duidelijkheid van de Belgische bewegwijzering en rijden dus toch plotseling in Luik. Nu valt het gelukkig reuze mee, de verhalen van weleer over de drukte en vertragingen zijn blijkbaar door het omleiden van het zware verkeer opgelost.

Het vakantie huisje

Na Luik rijden we verder richting Luxemburg en nemen de afslag Houffalize en gaan dan een stukje binnendoor naar Wibrin. Het vakantie parkje ligt nog voor Wibrin. Als we afslaan naar het vakantiepark passeren we twee beelden van kabouters. Eerst hadden we hier niet zo’n erg in, maar het zijn de beelden van het kabouterbier dat hier gemaakt wordt.

De accommodatie die we gehuurd hebben is prima, het is een klein vakantie park en het huisje is overcompleet. We hebben de beschikking over een oven, fornuis, magnetron, tv, bad en een garage die we niet gebruikt hebben. Het is netjes en schoon, prima!

Terug naar het begin van deze pagina.


Tanken tocht, 189 km.

We worden wakker, na een goede nachtrust en de zon schijnt al volop. Het belooft een mooie lente dag te worden. We doen rustig aan, maken het ontbijt en de lunch voor onderweg. De planning voor vandaag is een “Tanken tocht” die we als gpx route hebben gedownload van het internet. Er staan op verschillende websites mooie routes in deze omgeving.

De “Tanken-tocht” is een route die langs ons vakantie park gaat, dus eenvoudig op te pakken. Ik had van te voren de routes die ik in de Garmin geladen heb niet gecontroleerd en dat was uit eindelijk een goede les. Volgende keer eerst de route controleren en het start en eindpunt verplaatsen naar je eigen vertrekpunt is handiger. Maar goed met wat kunst en vliegwerk werkt het wel.

De foto’s van de kanonnen met beschrijving in de volgorde zoals wij de route hebben afgelegd.

M4A3 Sherman Tank Wibrin.

M4A3 Sherman Tank La Roche-en-Ardenne.

Britse M-10 Achilles Tank La Roche-en-Ardenne.

Transportwagon “Remeber You 45” Bihain.

Panter Mark V Tank Houffalize.

▷ M4A3 (76)w Tank. CentrumBeffe.

Duits 88 mmm Pak 43 Kanon Troivierges.

Duits 88 mmm Pak 43 Kanon Troivierges.

Houwitser M2A1 Baraque de Fraiture.

M4A1 Sherman Tank Vielsalm.

Tiger II Tank La Gleize.

Panther Tank Grandmenill.

Zoals je ziet, moet je als je van alle monumenten een foto wilt maken vaak van de motor af. De laatste foto van de M4A3 Sherman Tank in Wibrin is wel bijzonder, er staat hier maar een halve tank. Als je erop af komt rijden lijkt het een gave tank te zijn, maar niets is minder waar.

Al met al is het een mooie tocht en is er veel te zien. De wegen zijn niet altijd top, maar het is goed te doen. De route gaat voornamelijk over binnenwegen en zoals je in de Ardennen mag verwachten veel bochten.

De originele route is als Tankentocht 190 km gpx file hier te downloaden voor de o.a. de Garmin en de Tomtom navigatie.

Terug naar het begin van deze pagina.


Vianden, 160 km.

Na een nacht die regenachtig is verlopen starten we met mooi weer, het is eerst nog wat fris en vochtig, maar dat zal snel veranderen in een mooie en zon overgoten dag. Als we na Houffalize de Ardennen in rijden worden we door een motor rijder staande gehouden. Hij is de laatste van een vijftig man tellende groep en één van de jongere rijders is beneden aan de heuvel uit de bocht gevlogen. Hij weet niet hoe de situatie is, maar het lijkt in eerste instantie ernstig.

Ze waren nog maar net op weg en de jongen is schijnbaar met te koude banden te hard door de bocht gereden. De wegen zijn in de schaduw ook nog vochtig. Gelukkig kwam al snel het bericht dat er alleen schade aan de motor was en konden wij weer doorrijden. De jonge motor rijder heeft een harde les geleerd denk ik.

Wij toeren rustig door een mooie omgeving in Luxemburg richting Vianden. Als je hier dan tocht bent is het leuk om een bezoek aan het kasteel te brengen. De intree is in vergelijking met Nederland erg goedkoop. Er worden regelmatig tentoonstellingen gehouden, maar ook zonder dit is het een mooi kasteel.

De route die we hebben gedownload blijkt achteraf niet echt een ronde te zijn, dus rijden we ongeveer de zelfde weg weer terug naar het appartement. Achteraf had ik dit beter moeten bekijken, maar we hebben een mooi bezoek gebracht aan het kasteel van Vianden.

Eetzaal zoals hij er uit zou hebben gezien.

De grote schouw.

Keuken van het kasteel.

Ondanks de kleine teleurstelling over de route hebben we genoten van de tocht. Het is gewoon een mooi gebied om motor te rijden, met verschrikkelijke mooie wegen in Luxemburg.

Terug naar het begin van deze pagina.


Neuernberg, Dickirch, Wiltz 190 km.

Geleerd hebbende van de gedownloade routes besluiten we vandaag op de motor kaart van de Garmin aan te geven naar welke plaats we willen en zo een ronde te rijden door de Eiffel, Luxemburg (Bourscheid) en zo weer terug naar ons appartement in Wibrin.

Neuerberg.

Geleerd hebbende van de gedownloade routes besluiten we vandaag op de motor kaart van de Garmin aan te geven naar welke plaats we willen en zo een ronde te rijden door de Eiffel, Luxemburg (Bourscheid) en zo weer terug naar ons appartement in Wibrin.

Het is weer een mooie zonnige dag, dus uitstekend motor weer. We gaan dus eerst richting de Eiffel via mooie rustig, zeg maar stille landweggentjes. Deze wegen zijn op sommige stukken erg smal en toe aan een update. Dat zal de reden ook wel zijn dat we vrijwel geen verkeer tegen komen.

Neuerburg is een klein stadje in kreis Bitburg-Prüm dicht bij de Duits-Luxemburgse grens in de westelijke Eifel. Neuerburg heeft ruim 1500 inwoners en is een door de Duitse overheid erkend luchtkuuroord. Het stadje ligt in het dal van de Enz te midden van bosrijke hellingen. Boven de stad rijst de burcht die Neuerburg zijn naam heeft gegeven.

Brug voor camping Bourscheid

Na een kleine pauze rijden we richting Dickirch in Luxemburg. Als je de grens overgaat zie je ook hier direct de goede staat van de Luxemburgse wegen. We rijden langs de bekende wandel gebieden (klein Zwitserland) van Bourscheid. De route die we zo maken heeft een grote verscheidenheid aan landschappen en veel mooie en soms erg steile bochten.

We passeren onderweg nog de camping waar ik het vorige jaar tijdens de motor vakantie ben geweest. Het is hier geweldig om te toeren. De borden met waarschuwingen voor motor rijders geven ook aan dat we zeker niet de enige motor rijders zijn die dit geweldige gebied bezoeken.

De borden staan er met reden vermoed ik en dat is waarschijnlijk niet positief. In Duitsland zijn er al wegen die voor ons motor rijders mooi zijn afgesloten van Vrijdag tot en met Zondag en alleen toegankelijk voor het plaatselijke verkeer. We moeten er dus voor zorgen dat we geen aanleiding geven om wegen af te sluiten.

Wij rijden in ieder geval met een voldaan gevoel terug naar Wibrin voor onze laatste nacht, morgen gaan we weer op huis aan.

Terug naar het begin van deze pagina.


Wibrin, Den Bosch, Bolsward 510 km.

We besluiten om de terug reis tot aan Den Bosch binnen door te rijden. Dit bleek achteraf niet een heel erg goede keuze. De start was al regenachtig, maar in de loop van de morgen werd het wel weer droog. De provinciale wegen in België zijn erg slecht en tot overmaat van ramp komen we al vrij vroeg vast te zitten in files, files en nog een files. Maar goed als je een keuze hebt gemaakt moet je er mee leven. Als we bij de Belgisch Nederlandse grens zijn zoeken we de snelweg op en gaan we via een overnachting in Den Bosch weer naar huis.

Het was een mooie vakantie vroeg in het voorjaar, met weer mooie motor ervaringen.

Terug naar het begin van deze pagina.