Blog

E 10 Tanken!

Sinds enkele weken kun je een nieuwe benzine vinden aan de pomp: E10. Alle grote tankstations zijn sinds kort verplicht om E10-benzine aan te bieden. Deze nieuwe brandstof zit er al enkele jaren aan te komen en zal beter zijn voor het milieu. Recentelijk krijgen wij erg veel vragen over deze nieuwe brandstof en wat dit voor jou als motorrijder betekent. Kun jij E10 tanken zonder zorgen?
Wel of geen E10 Tanken?

In deze blog lees je alles wat je moet weten over deze nieuwe brandstof en wat het voor jou als motorrijder in de praktijk betekent.

Lees meer

Update wet en regelgeving buitenland.

De pagina met de meest recente update “Wet en regelgeving buitenland” is gereed en staat onder “Motor reizen”, of klik op de footer van de pagina waar je bent.

Verbod op Action-cam

In verschillende landen, waaronder Duitsland, zijn desk-cam en action-cam verboden in verband met de Europese privacy wetgeving. De sancties verschillen van een boete tot en met in beslagname van je apparatuur.

Binnenkort zal ik de pagina met wet en regelgeving aanpassen met landen waar dit verboden is.

Werkt je GPS nog na 7 april

Mogelijk werkt je GPS-systeem na 7 april niet meer correct. Dat laat het Agentschap Telecom weten. In de nacht van 6 op 7 april vindt namelijk een zogenoemde Week Number Rollover (WNRO) plaats. Het telsysteem van de GPS is dan vol en begint in de nacht van 6 en 7 april weer bij 0. Met name oudere GPS-systemen kunnen dan problemen opleveren. En dan vooral systemen die langere tijd geen update meer hebben gehad.

Voor je van schrik van je stoel valt: het betreft dus vooral oudere systemen die problemen kunnen geven. MrGPS heeft op z’n website hierover een verhelderend stuk geproduceerd.

Artikel uit Promotor

Check MrGPS

Noordelijke Motorbeurs 2019 review.

Zoals we de laatste jaren doen, zijn we op vrijdagavond naar de motorbeurs in Assen geweest.

Wat ons direct opviel bij de entree was dat de beurs kleiner is dan voorgaande jaren. Waren er eerder bij de ingang al stands met gereedschap snacks enz.. Nu begint de beurs pas in de grote hal.

Het lijkt ruimer opgezet dan voorgaande jaren, maar dat zal wel komen doordat er minder deelnemers zijn. Wij misten al een paar voor ons bekende motor zaken. Ook een twee belangrijke gereedschap zaken met specifiek motor gereedschap waren niet meer op de beurs aanwezig.

Al met al wel jammer, want je hebt voor €12.- entree geld (twee euro goedkoper als de jaarbeurs die echt groot is.) een stuk minder waar voor je geld.

Het was ook opvallend rustig, dit kan aan de vrijdag avond liggen, maar ook aan het feit dat er steeds minder standhouders komen. Onze avond was overigens prima, al denk ik niet dat ik volgend jaar weer naar de Noordelijke Motorbeurs ga. En ja ik weet dat ik dan ook mee doe aan het kleiner worden van deze beurs.

Zout op de Nederlandse wegen.

Het zal je niet zijn ontgaan: Rijkswaterstaat strooit al weer met pekel. Alleen vandaag al ( 20 december) is er bijna 500 kilo gestrooid. Maar waar?

Dit winterseizoen heeft Rijkswaterstaat al bijna 12 miljoen kilo pekel gestrooid over de Nederlandse wegen. En dat terwijl het nog niet eens echt winter is. Vandaag alleen al werd zo’n 500 kilo uitgestrooid over een in totaal 7 kilometer asfalt. Dat lijkt ons eerlijk gezegd rijkelijk veel, maar zo staat wel te lezen op de strooikaart van Nederland.

Die strooikaart is een mooie online service voor motorrijders die een hekel hebben aan pekel. Realtime zie je waar gestrooid is en wordt. Aardig is ook dat op de strooikaart de temperatuur van het asfalt wordt weergegeven. Zo varieert de asfalttemperatuur van de A2 tussen 7,1 en 7,9 graden.

Is ook leuke info voor in de zomer als je weet wat de ideale asfalttemperatuur is voor je sportbandjes… Kan ook zijn dat de strooikaart dan uit de lucht is…

Uitlaat bochten poetsen

De uitlaatbochten van mijn R1200R worden direct na blauw na het starten van mijn motor. Dit is een kwaal van de BMW en daar moet je maar mee leven.

Op de diverse forums worden er poets wonder middelen aangeprezen die ook nog eens aardig in de prijzen lopen.
Het middel is meestal kwaadaardiger dan de kwaal.

Goedkoop en snel is de oplossing uit oma’s tijd. Goedkoop poetsmiddel en aluminium folie. Dit kan op chroom en roestvaststaal zonder krassen achter te laten. Na een paar minuten poetsen blinken de bochten weer als nieuw.

Het enige nadeel is, dat het glimmen alleen in de garage is, zodra ik ga rijden lopen de uitlaat bochten letterlijk en figuurlijk blauw aan.

Na de poetsbeurt
Tijdens het poetsen

Maar het moet gezegd worden, het resultaat na even poetsen is geweldig. De motor glimt mooi in de garage.

Het enige nadeel is, dat het glimmen alleen in de garage is, zodra ik ga rijden lopen de uitlaat bochten letterlijk en figuurlijk blauw aan. Wel is het zo dat de bruine aanslag wegblijft en je in een minuut of tien de bochten weer mooi glimmend hebt. Hoe dat is na een paar weken toeren tijdens een motor vakantie weet ik nog niet, maar dat ga ik ervaren.

Nieuwe website “Testmotor.nl”

Testmotor.nl heeft haar website volledig vernieuwd. Het is een overzichtelijke site met testen van zowel motoren als banden geworden. Nu is het wachten op de test van alle nieuwe modellen die in 2019 worden uitgebracht.

Je kunt in de zoekmachine ook op zoek gaan naar de test van jou eigen motor of banden die je geschikt lijken voor je motor.

Testmotor.nl

Nieuwe brandstof sticker op benzinepomp en motor

Nieuwe brandstof sticker op benzinepomp en motor

Na paniekerige berichten over nieuwe stickers voor benzinepompen en motorfietsen, is het stof na het eerste nieuws nu wat gaan liggen. Daarbij lijkt de doelstelling van de EU wat weggezakt, maar die is juist om voor heel Europa één systeem te gaan gebruiken, nu kom je er vaak moeilijk uit bij een buitenlandse benzinepomp. Zoals altijd zorgt een dergelijke “harmonisatie” ervoor dat (bijna) iedereen aan iets nieuws moet wennen om zo tot één systeem te komen; als er niks zou moet veranderen was een centrale regel immers niet nodig. Denk maar aan de invoering van de Euro; die betekende dat eerst iedereen aan iets nieuws moest wennen, om daarna allemaal hetzelfde systeem te kunnen gebruiken. Tijd om de balans op te maken en te zien wat er nu voor motorrijders echt gaat veranderen:

Lees meer.

Eerste ervaring met de BMW R 1200 R

De eerste ervaring met de BMW R 1200 R zijn positief. De zit is prima en hij stuurt als een draad. Licht en goed te controleren in de bochten. Ook met duo passagier. Een van de mooiste plaatsen om je motor uit te proberen is natuurlijk in Zuid-Limburg. Vanuit hier zijn de Eiffel en Belgische Ardennen dichtbij.

Ik heb dus hier een weekje vakantie genoten en de motor goed aan de tand kunnen voelen. Een eerste tocht door het Mergelland en tochten door de Eiffel en de Ardennen. Het resultaat is voor mij zeer bevredigend.

Zijn er ook nadelen? Het antwoordt moet hierop ja zijn. De benzine meter werkte niet goed, die gaf aan dat ik nog ruim 140 kilometer kon rijden, maar de tank was leeg en ik kwam vlakbij een pomp station stil te staan. Dit euvel is onder garantie gerepareerd, een nieuwe sensor in de tank.

Een tweede nadeel is de standaard gemonteerde ruit. Die is te lang of te kort, net hoe je het bekijken wilt. Bij snelheden boven de 100 kilometer is de turbulentie irritant. Ook de duo passagier heeft hier last van.

Voorlopige oplossing, het ruitje gedemonteerd en dit bevalt een stuk beter.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze motor en zal er zeker nog een hoop plezier mee beleven.