Blog

Werkt je GPS nog na 7 april

Mogelijk werkt je GPS-systeem na 7 april niet meer correct. Dat laat het Agentschap Telecom weten. In de nacht van 6 op 7 april vindt namelijk een zogenoemde Week Number Rollover (WNRO) plaats. Het telsysteem van de GPS is dan vol en begint in de nacht van 6 en 7 april weer bij 0. Met name oudere GPS-systemen kunnen dan problemen opleveren. En dan vooral systemen die langere tijd geen update meer hebben gehad.

Voor je van schrik van je stoel valt: het betreft dus vooral oudere systemen die problemen kunnen geven. MrGPS heeft op z’n website hierover een verhelderend stuk geproduceerd.

Artikel uit Promotor

Check MrGPS

Noordelijke Motorbeurs 2019 review.

Zoals we de laatste jaren doen, zijn we op vrijdagavond naar de motorbeurs in Assen geweest.

Wat ons direct opviel bij de entree was dat de beurs kleiner is dan voorgaande jaren. Waren er eerder bij de ingang al stands met gereedschap snacks enz.. Nu begint de beurs pas in de grote hal.

Het lijkt ruimer opgezet dan voorgaande jaren, maar dat zal wel komen doordat er minder deelnemers zijn. Wij misten al een paar voor ons bekende motor zaken. Ook een twee belangrijke gereedschap zaken met specifiek motor gereedschap waren niet meer op de beurs aanwezig.

Al met al wel jammer, want je hebt voor €12.- entree geld (twee euro goedkoper als de jaarbeurs die echt groot is.) een stuk minder waar voor je geld.

Het was ook opvallend rustig, dit kan aan de vrijdag avond liggen, maar ook aan het feit dat er steeds minder standhouders komen. Onze avond was overigens prima, al denk ik niet dat ik volgend jaar weer naar de Noordelijke Motorbeurs ga. En ja ik weet dat ik dan ook mee doe aan het kleiner worden van deze beurs.

Zout op de Nederlandse wegen.

Het zal je niet zijn ontgaan: Rijkswaterstaat strooit al weer met pekel. Alleen vandaag al ( 20 december) is er bijna 500 kilo gestrooid. Maar waar?

Dit winterseizoen heeft Rijkswaterstaat al bijna 12 miljoen kilo pekel gestrooid over de Nederlandse wegen. En dat terwijl het nog niet eens echt winter is. Vandaag alleen al werd zo’n 500 kilo uitgestrooid over een in totaal 7 kilometer asfalt. Dat lijkt ons eerlijk gezegd rijkelijk veel, maar zo staat wel te lezen op de strooikaart van Nederland.

Die strooikaart is een mooie online service voor motorrijders die een hekel hebben aan pekel. Realtime zie je waar gestrooid is en wordt. Aardig is ook dat op de strooikaart de temperatuur van het asfalt wordt weergegeven. Zo varieert de asfalttemperatuur van de A2 tussen 7,1 en 7,9 graden.

Is ook leuke info voor in de zomer als je weet wat de ideale asfalttemperatuur is voor je sportbandjes… Kan ook zijn dat de strooikaart dan uit de lucht is…

Uitlaat bochten poetsen

De uitlaatbochten van mijn R1200R worden direct na blauw na het starten van mijn motor. Dit is een kwaal van de BMW en daar moet je maar mee leven.

Op de diverse forums worden er poets wonder middelen aangeprezen die ook nog eens aardig in de prijzen lopen.
Het middel is meestal kwaadaardiger dan de kwaal.

Goedkoop en snel is de oplossing uit oma’s tijd. Goedkoop poetsmiddel en aluminium folie. Dit kan op chroom en roestvaststaal zonder krassen achter te laten. Na een paar minuten poetsen blinken de bochten weer als nieuw.

Het enige nadeel is, dat het glimmen alleen in de garage is, zodra ik ga rijden lopen de uitlaat bochten letterlijk en figuurlijk blauw aan.

Na de poetsbeurt
Tijdens het poetsen

Maar het moet gezegd worden, het resultaat na even poetsen is geweldig. De motor glimt mooi in de garage.

Het enige nadeel is, dat het glimmen alleen in de garage is, zodra ik ga rijden lopen de uitlaat bochten letterlijk en figuurlijk blauw aan. Wel is het zo dat de bruine aanslag wegblijft en je in een minuut of tien de bochten weer mooi glimmend hebt. Hoe dat is na een paar weken toeren tijdens een motor vakantie weet ik nog niet, maar dat ga ik ervaren.

Rechtszaak MAG/KNMV vs. gemeente Lingerwaard om afsluiting Lekdijk motorrijders.

Op 3 december 2018 stonden de MAG en de KNMV voor de rechtbank in Utrecht tegenover de Gemeente Lopik. Die gemeente heeft vorig jaar van 1 maart tot 1 november 2018 in de weekenden een stuk van de Lekdijk afgesloten voor motorrijders, waardoor motoren feitelijk de hele zomer niet op de dijk mochten rijden. Dit nadat uit een enquete bleek dat 80% van de omwonenden voor een dergelijk verbod was. Echter, De bestuursrechter in Arnhem besloot in maart dat een soortgelijk weekendverbod voor motoren op de dijken in de Lingewaard niet rechtsgeldig was en dat werd daarop ingetrokken. Hierdoor zien KNMV en MAG nu kansen om het Zomerverbod verderop aan de Lek ook van tafel te krijgen. 

Net als in Lingewaard vinden KNMV en MAG dat de gemeente niet voldoende onderzoek naar de feiten heeft gedaan, waardoor beslissingen niet goed onderbouwd kunnen worden. Zo moest ook Lopik erkennen dat bij een verkeerstelling er wel motoren waren geteld, maar geen andere verkeersdeelnemers. Het verbod had het sowieso al lastig; niet alleen werden de verbodsborden meerdere malen door onbekenden verwijderd, maar daarnaast gaf de politie aan dat de handhaving ervan geen prioriteit had. Wel liet een wethouder in het AD weten dat volgens hem het Lopikse verbod beter onderbouwd was dan dat van Lingewaard. Er werd dan ook aangegeven dat de motorrijders met flink snelheidsverschil langs andere weggebruikers reden, maar desgevraagd was bewijs hiervoor niet aanwezig. 

De rechters doen voor 14 januari 2019 uitspraak. 

Bron Nieuwsmotor.nl

Nieuwe website “Testmotor.nl”

Testmotor.nl heeft haar website volledig vernieuwd. Het is een overzichtelijke site met testen van zowel motoren als banden geworden. Nu is het wachten op de test van alle nieuwe modellen die in 2019 worden uitgebracht.

Je kunt in de zoekmachine ook op zoek gaan naar de test van jou eigen motor of banden die je geschikt lijken voor je motor.

Testmotor.nl

Nieuwe brandstof sticker op benzinepomp en motor

Na paniekerige berichten over nieuwe stickers voor benzinepompen en motorfietsen, is het stof na het eerste nieuws nu wat gaan liggen. Daarbij lijkt de doelstelling van de EU wat weggezakt, maar die is juist om voor heel Europa één systeem te gaan gebruiken, nu kom je er vaak moeilijk uit bij een buitenlandse benzinepomp. Zoals altijd zorgt een dergelijke “harmonisatie” ervoor dat (bijna) iedereen aan iets nieuws moet wennen om zo tot één systeem te komen; als er niks zou moet veranderen was een centrale regel immers niet nodig. Denk maar aan de invoering van de Euro; die betekende dat eerst iedereen aan iets nieuws moest wennen, om daarna allemaal hetzelfde systeem te kunnen gebruiken. Tijd om de balans op te maken en te zien wat er nu voor motorrijders echt gaat veranderen:

Zowel op tankstations als op nieuwe motorvoertuigen moeten vanaf nu (kleine) stickers worden aangebracht. Op het pompstation moet de sticker aangeven welke soort brandstof wordt verkocht, op het motorvoertuig welke soorten brandstof het aankan om te rijden. Op de tank van nieuwe motoren moeten daarom vanaf nu ook stickers worden aangebracht, die eruit zien zoals hieronder op de foto te zien.

Benzinestickers E5 E10 motorfiets

Als letters en vormen hiervoor zijn gekozen: E voor benzine in een rondje, B voor diesel in een vierkantje. Na die letter volgt een cijfers dat aangeeft hoe groot het percentage biobrandstof is. Oftewel: E5 is benzine met 5% biogehalte. Dat biogehalte scheelt per land, vandaar dus dat er verschillende cijfers na de E kunnen komen.

Op een motorfiets zal in veel gevallen op de tank een sticker zitten met E5 èn E10, omdat moderne motorfietsen deze twee meestgebruikte versies (met 5% en 10% biobestanddeel) prima aankunnen.

Voorlopig is er weinig aan de hand. Bovenop de groene tankpistolen voor benzine (in Nederland zijn die nou eenmaal groen) komen kleine stickers met E5 (in Nederland hebben we nou eenmaal 5% biotoevoeging in de benzine).

In speciale producten (bijvoorbeeld Shell V-Power is rood) en in andere landen wordt die groene kleur voor de pompslang niet altijd gebruikt en kan diezelfde vierkante “E+cijfer” sticker op een blauwe, gele op pimpelpaarse benzinepomp zitten. Dan is het handig als je door die E5, E10 of E8 sticker weet dat dit de benzine is die jouw motorfiets aankan, omdat die correspondeert met de E5 – E10 sticker op jouw tank. Handig toch?

Totaal los van deze discussie staan plannen om in Nederland van E5 naar E10 te gaan, oftewel, om het percentage biomateriaal in benzine te verhogen. Als dit ooit zou gebeuren, zou dit alleen betekenen dat er E10 in plaats van E5 op de stickers op de pomp komt.
Geen paniek: voorlopig blijven de tankpistolen voor benzine gewoon groen en die van diesel gewoon zwart. Er is in Nederland gekozen voor een ingroeimodel, waardoor we eerst kunnen wennen aan de nieuwe benamingen en voorlopig dus beide namen worden aangehouden. Dit betekent dus wel dat OP DEN DUUR er één systeem zal komen, dat is immers nog steeds de basisgedachte achter harmonisatie.

Bron “Nieuwsmotor.nl”

Eerste ervaring met de BMW R 1200 R

De eerste ervaring met de BMW R 1200 R zijn positief. De zit is prima en hij stuurt als een draad. Licht en goed te controleren in de bochten. Ook met duo passagier. Een van de mooiste plaatsen om je motor uit te proberen is natuurlijk in Zuid-Limburg. Vanuit hier zijn de Eiffel en Belgische Ardennen dichtbij.

Ik heb dus hier een weekje vakantie genoten en de motor goed aan de tand kunnen voelen. Een eerste tocht door het Mergelland en tochten door de Eiffel en de Ardennen. Het resultaat is voor mij zeer bevredigend.

Zijn er ook nadelen? Het antwoordt moet hierop ja zijn. De benzine meter werkte niet goed, die gaf aan dat ik nog ruim 140 kilometer kon rijden, maar de tank was leeg en ik kwam vlakbij een pomp station stil te staan. Dit euvel is onder garantie gerepareerd, een nieuwe sensor in de tank.

Een tweede nadeel is de standaard gemonteerde ruit. Die is te lang of te kort, net hoe je het bekijken wilt. Bij snelheden boven de 100 kilometer is de turbulentie irritant. Ook de duo passagier heeft hier last van.

Voorlopige oplossing, het ruitje gedemonteerd en dit bevalt een stuk beter.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze motor en zal er zeker nog een hoop plezier mee beleven.

 

TT Assen.

Zaterdag,

De training en de kwalificaties. Een mooie dag om op de motor richting circuit te gaan samen met mijn zoon. Geparkeerd op het junior circuit. Een van de mooiste plekjes op het talud is bij de Strubbenbocht en de Veerslang.

De kwalificaties waren tot de laatste ronden extreem spannend. Samen met het mooie weer een geweldige dag.

De verkeersstroom na afloop van de dag was goed gereld met verkeersregelaars die de hele dag maar mooi als vrijwilliger voor ons in de warmte hebben gestaan. Top.

 

Shoei Personal Fitting dagen

shoei-logo-1024x462-bc.jpg

Op 22, 23 en 24 maart werd het gepatenteerde Personal Fitting System geïntroduceerd bij Motorplaza Heerenveen. Gedurende deze dagen kwam er een specialist van Shoei langs om bij klanten de perfecte helm aan te meten. Het PFS is een systeem dat draait om de personalisatie van uw helm, zodat deze perfect aansluit op uw hoofd. De specialist zorgde ervoor dat de personalisatie volgens hoge standaard verliep en dat de klant en de helm gedurende het gehele proces de beste behandeling kregen.

De personalisatie bestond uit een uitgebreide meting van het hoofd, waarna een specialist van Shoei de helm passend maakte op het hoofd van de motorrijder door aanpassingen te maken aan de binnenvoering. Ook kreeg de motorrijder van zijn of haar meetresultaten een uitdraai mee.